
Het DPF filter
Het DPF filter (Diesel Partikel Filter/roetfilter) maakt deel uit van het emissieregelingssysteem van voertuigen. Het helpt bij het verminderen van de uitstoot van roetdeeltjes, waardoor de luchtkwaliteit verbeterd wordt. Het is belangrijk om de aanbevelingen van de fabrikant te volgen en het DPF regelmatig te onderhouden. Zo bent u gegarandeerd van een goede werking en voorkomt u mogelijke problemen aan het DPF filter.
De technische werking van een DPF reinigen in diverse stappen
ROETOPVANG
Het Diesel Partikel Filter (DPF) is een keramisch filter dat is ontworpen om schadelijke roetdeeltjes uit de motor uitlaatgassen op te vangen. Het filter bevat kleine poriën die groot genoeg zijn om gassen door te laten, maar klein genoeg om de roetdeeltjes vast te houden.
ROETREDUCTIE
Na verloop van tijd raakt het DPF verzadigd met opgehoopt roet en kan het niet langer goed functioneren. Om dit te verminderen, wordt het proces van roetreductie ingeleid. Er zijn twee hoofdmethoden:
- Passieve regeneratie DPF
Bij passieve regeneratie vindt het DPF reinigen plaats door de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen tijdens normaal gebruik. Dit gebeurt door de optimale werking van de motor, waarbij de uitlaatgastemperatuur hoog genoeg wordt om het opgehoopte roet te verbranden. - Actieve regeneratie DPF
Actieve regeneratie wordt geactiveerd wanneer de temperatuur in het DPF filter onvoldoende is om het roet op natuurlijke wijze te verbranden. In dit geval spuit het motormanagementsysteem extra brandstof in de uitlaat om de uitlaatgastemperatuur kunstmatig te verhogen. Dit zorgt voor verbranding van het opgehoopte roet en regenereert het DPF.
ASRESTEN VERWIJDEREN
Naast roetdeeltjes kan het DPF ook asresten verzamelen, afkomstig van additieven in brandstoffen en andere bronnen. Asresten worden niet volledig verbrand tijdens regeneratie. Om de ophoping van asresten te voorkomen, moet het DPF periodiek worden gereinigd of vervangen.

DPF voor reinigen

DPF na reinigen
VOORKOM EEN ROETFILTER STORING
Bij een volle roetfilter wordt de druk in het uitlaatsysteem hoger, hierdoor levert de motor minder vermogen. Ook wordt door het uitlaatsysteem geprobeerd het DPF constant te regenereren. Dit is nadelig voor het brandstofverbruik, uiteindelijk zal er een controlelampje worden weergegeven.
Door te lang met een storing door te rijden kan uw motor in een noodloopmodus gaan draaien, waardoor u onderweg kunt stranden. In het ergste geval kunt uw het DPF onherstelbaar beschadigen. Laat DPF gerelateerde uitlaatsysteem storingen dus tijdig verhelpen!
Het DPF reinigingsproces
DE STAPPEN VAN DE REINIGINGSPROCEDURE
1. Ingangscontrole: Visuele controle op de volgende drie punten: beschadiging, verschuiving van het element of mogelijke scheuren die de werking van het element beperken. Indien het element verschoven is, kunnen wij het terug plaatsen op de juiste hoogte en vervolgens een ring in de behuizing lassen die dit tegen gaat.
2. Tegendruk test: Het filter wordt met de “vieze” kant boven in de machine geplaatst waar een zogeheten flowtest wordt uitgevoerd. Hierbij wordt een hoeveelheid lucht door het filter geblazen en wordt gekeken wat de weerstand van het filter is.
3. Chemische behandeling: Het filter gaat afhankelijk van de tegendruk test, een bepaalde tijd in het dompelbad. De gepatenteerde vloeistof heeft een zeer hoog penetrerende werking waardoor de vastzittende roetdeeltjes, olieresten en Adblue resten worden losgeweekt van het filter.
4. Reinigingsprocedure: Het filter wordt vervolgens in de machine geplaatst. De machine is voorzien van een programma waarbij de druk stapsgewijs wordt opgevoerd. Op het begin van het proces wordt het filter alleen doorgespoeld, vervolgens wordt er met luchtpulsen, warmte en een reinigingsvloeistof ervoor gezorgd dat de reinigingsvloeistof alle resten uit het filter spoelt.
5. Tussentijdse controle: Wij hebben naast de druktest ook nog manuele controles die we uitvoeren na het reinigingsproces. Hiermee zijn wij er zeker van dat het filter schoon is voordat wij het droogproces starten.
6. Drogen en eindcontrole: Na het reinigen van uw filter wordt het gedroogd en vervolgens wordt de tegendruk test nogmaals uitgevoerd. Hiermee kunnen wij het drukverschil aantonen met de tegendruk meting voor de reinigingsprocedure.
Contact
Vragen op opmerkingen?
Gebruik het contactformulier en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!
Liever telefonisch contact? Dat kan via:
+31 (0) 6 396 245 48
Adres:
Noordlangeweg 8
4797 SE Willemstad
E-mail:
info@dg-s.nl
BTW nummer:
NL867371122B01
KvK nummer:
95886729
Openingstijden:
Ma t/m Vr: 08:00 - 17:00
Za: Op afspraak
Zo: Gesloten