
Reiniging & revisie uitlaatgasunit
De meeste units kunnen wij voor u reinigen, onze speciale chemische behandeling zorgt ervoor dat uw unit weer als nieuw is. Indien de units niet meer te reinigen zijn door te grote vervuiling of beschadiging niet meer functioneel zijn, kunnen deze ook worden gereviseerd.
Voor diverse modellen kunnen wij uw uitlaatgas unit reviseren met nieuwe onderdelen. Wij zijn officieel verkooppunt van Dinex. Al 40 jaar actief in het OE- en aftermarket leveren van onderdelen.
Zie hieronder enkele afbeeldingen van een revisie. Bij revisie snijden wij de unit open en controleren we de DOC & SCR op de huidige staat. Bij afkeur van de delen worden de revisiedelen geplaatst en wordt vervolgens de unit weer dichtgelast door een van onze specialisten.
Bent u nieuwsgierig geworden naar de kosten van het reinigen of het reviseren van uw uitlaatgas unit? Neem contact met ons op.



DOC
De DOC (Diesel Oxidation Catalyst) unit is een essentieel onderdeel van het uitlaatgassen reinigingssysteem van voertuigen met een dieselmotor. De functie van de DOC is om de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen te verminderen door middel van een oxidatiereactie. Het belangrijkste doel is het omzetten van giftige verontreinigende stoffen, zoals koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC), in minder schadelijke verbindingen, zoals kooldioxide (CO2) en waterdamp (H2O).
Werking van de DOC: De DOC bevat meestal een keramisch honingraatstructuur gecoat met een speciale katalysator. Als de uitlaatgassen door de DOC stromen, reageren de verontreinigende stoffen met de zuurstof die aanwezig is in de uitlaatgassen. De katalysator bevordert de oxidatiereactie, waarbij koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen worden omgezet in kooldioxide en waterdamp. Dit helpt de uitstoot van deze schadelijke stoffen aanzienlijk te verminderen voordat de uitlaatgassen het voertuig verlaten.
Mogelijke redenen waarom een DOC niet functioneert:
1. Verontreiniging van het katalysatoroppervlak: Als er onzuiverheden zoals olie, roet of andere verontreinigingen op het oppervlak van de katalysator terechtkomen, kan dit de reactie verstoren en de werking van de DOC belemmeren.
2. Oververhitting: Een DOC kan oververhit raken als gevolg van bijvoorbeeld een motorstoring, wat de keramische structuur kan beschadigen en daarmee de effectiviteit van de katalysator kan verminderen.
3. Fysieke schade: Een fysieke impact op de DOC kan de interne structuur van de katalysator beschadigen en daardoor de werking negatief beïnvloeden.
Signalen van een niet goed functionerende DOC: Er zijn enkele indicatoren die erop kunnen wijzen dat de DOC niet goed functioneert:
1. Toename van schadelijke uitlaatgassen: Als de DOC niet goed werkt, zullen de concentraties van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) in de uitlaatgassen toenemen, wat kan leiden tot een hogere uitstoot van schadelijke stoffen. Dit zal naarvoren komen bij de APK test.
2. Verminderde motorprestaties: Een slecht functionerende DOC kan van invloed zijn op de prestaties van de motor, zoals een vermindering van het vermogen, een toename van het brandstofverbruik en een ruwere stationaire werking.
3. Waarschuwingslampje op het dashboard: Moderne voertuigen hebben boordcomputers die waarschuwingslampjes activeren als er een probleem is met het uitlaatgassensysteem. Als de DOC niet naar behoren functioneert, kan het “Check Engine” -lampje gaan branden.
4. Zwarte rook uit de uitlaat: Een defecte DOC kan ertoe leiden dat de uitlaatgassen een donkere, zwarte rook produceren, wat duidt op een inefficiënte verbranding.
Het SCR-systeem
Het SCR (Selective Catalytic Reduction) biedt een effectieve methode om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Het wordt veel gebruikt in vrachtwagens, bussen, personenauto’s en andere voertuigen met dieselmotoren. Door het gebruik van Adblue en de katalytische reactie in het SCR-systeem kan een aanzienlijke vermindering van NOx-emissies worden bereikt. Hierdoor wordt er voldaan aan de strengere emissienormen en bijgedragen aan een schonere en milieuvriendelijkere mobiliteit.
Hoe werkt een SCR-systeem?
INJECTIE VAN ADBLUE
Op het punt waar de uitlaatgassen het SCR-systeem binnenkomen, wordt een kleine hoeveelheid Adblue in de uitlaatstroom geïnjecteerd. Dit proces gebeurt meestal met behulp van een speciale inspuitmond.
KATALYTISCHE REACTIE
De uitlaatgassen en de Adblue komen samen in een katalysator, die meestal bestaat uit een honingraatstructuur bedekt met een katalytisch materiaal, zoals titaniumdioxide. De Adblue in de katalysator ondergaat vervolgens een chemische reactie.
REDUCTIE VAN STIKSTOFOXIDEN
Bij de chemische reactie in de katalysator splitst de Adblue zich in ammoniak (NH3) en koolstofdioxide (CO2). De ammoniak reageert vervolgens met de stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen en zet ze om in onschadelijke stikstof (N2) en water (H2O).
UITLAAT
Nadat de stikstofoxiden zijn omgezet in onschadelijke stoffen, worden de gezuiverde uitlaatgassen via het uitlaatsysteem uitgestoten.
Als het oppervlak van de katalysator vervuild is dan vindt er geen chemische reactie meer plaats. Dit gebeurt niet in normale omstandigheden, dit kan komen door een gescheurd DPF of niet goed werkende Adblue inspuiting. De mogelijkheid is om het SCR te reinigen. Door te lang door te rijden met een SCR gerelateerde storing kan uw motor in een noodloopmodus gaan draaien waardoor u onderweg kunt stranden.

Uitlaatgas unit tijdens reinigingsproces
Contact
Vragen op opmerkingen?
Gebruik het contactformulier en we nemen zo spoedig mogelijk contact op!
Liever telefonisch contact? Dat kan via:
+31 (0) 6 396 245 48
Adres:
Noordlangeweg 8
4797 SE Willemstad
E-mail:
info@dg-s.nl
BTW nummer:
NL867371122B01
KvK nummer:
95886729
Openingstijden:
Ma t/m Vr: 08:00 - 17:00
Za: Op afspraak
Zo: Gesloten